söndag 21 februari 2010

Woodstock ändrade allt

Se Ang Lees film Taking Woodstock.
Det är fullt möjligt att Woodstock var 1900-talets viktigaste händelse, världskrigen inräknat. 60-talet fullbordade ungdomsrevolten och gjorde alla under 20 till individer. Festivalen förändrade världspolitiken för alltid.

Woodstock lade också grunden för den moderna nöjesindustrin och startade en kommersiell revolution. På gott och ont. Här fanns det pengar att göra. Utan Woodstock inget Hultsfred, inga stadsfestivaler i Svedala, inga MC-Dagar på Gränsö. Idag är live entertainment i stort sett koncentrerat till ett enda multinationellt superföretag – Live Entertainment som styr allt, arenor, konserter och artister, ända ner till galor i Västervik.

Woodstock födde också småföretagande – catering t ex.
Men eftersom stora systemföretag såväl som politiska system vill kontrollera allt är också catering på t ex konserter helt i händerna på stora aktörer.

Ibland klarar sig dock det lilla företaget. För 30 år sen när jag själv bodde och jobbade i Brasilien, skapade en påhittig brasse en plasttoffla av ingenting. Han sålde dem för några ören till alla fattiga i favelan så att de skulle ha råd att ha något på fötterna.
Idag är Havaianas – eller flip-flop – som de kallas här - högsta mode och en global jätteindustri. De säljs för hundralappar till modemedvetna unga, t ex på festivaler.

Men i Brasilien kan du fortfarande köpa samma toffla för 4 kronor på gatumarknader – grundaren sviker inte sitt ursprung och sin idé. Och han säljer sig inte till systemvärlden.

Det vi skapar på Gränsö ska bygga på detta – egna idéer, människans kraft, platsens och vår egen historia.

Varje parkeringsbot jag får påminner mig om att jag lever i gränslandet mellan de stora kontrollerande systemen och det privatas otillräcklighet. Och den påminnelsen behövs - så jag vet vad jag kämpar för.

2 kommentarer:

  1. Du förvånar mig med din analys.
    Fast det borde det/den nog inte göra,
    förvåna mig altså ;-)

    Ja globaliseringen av dagens datum är otrolig.
    Allt hänger ihop på de mest fantastiska sätt och vis, för att inte tala om den fria tanken.

    Hade någon sagt till mig för 25 år sedan, att jag ( Västerviks fattigaste snubbe) kunde sitta i Indien år 2010 med en dator som han fått av sin son (För att den var för gammal)
    och ha koll på vad Per Johansson med flera i Västervik, och andra, på andra ställen runt om på Jorden pysslar med.
    Hade jag kallat den snubben för Fantasi foster och IDIOT... Så dum var jag ;-)

    SvaraRadera