söndag 27 maj 2012

Godmorgon!

Vaknar klockan fem och först dricker jag en kopp kaffe, Gevalia brygg. Det är gott och jag får en kick av koffeinet...


Väckarklocka?

...sen läser jag Wolodarski i DN och PJ Linder i Svenskan. Idag vinner Linder. Han skriver om McKinseys Sverigerapport . Industrin gör comeback och går som tåget. Men de offentliga systemen är inte lika duktiga. Bristande effektivitet går ut över våra skolor och våra mammors liv på ålderns höst...
Skulle sen handla åt mor. På gården stötte jag ihop med den här killen. Daniel jobbar med Design Management och alla förstår inte hur bra det är att ha en sån i Västervik. Om jag vore borgmästare skulle han få rita upp det nya Västervik så att alla begriper hur bra det skulle kunna bli.

Folkfest på stan

Igår var det stundentbal på Gränsö. Först kortege genom stan - den stoppar upp all trafik och är ett stort publikt spektakel. Kul. Sen går studenterna ombord på bröderna Rais båt Sladö. Det var Peter Rais som kör. Han är inte lätt att imponera på. Inte ens 200 ursnygga studentskor fick honom att höja ögonbrynet, han tände en cigg och tyckte att dom kunde komma ombord fortare...
Det här är Kerstin, hon är egentligen en vass marknadsinriktad civilekonom och lärare. Det är hon som har coachat Julia Werme som vann priset som Sveriges bästa säljare i Globen förra veckan. Kerstin kommer att få 3000 kronor mer i lön i månaden än andra lärare när jag blir chef i skolan. Här extrajobbar hon istället hos Gynnerfeldt....
...som har en fantastisk antik och fyndbod. Per Gynnerfeldt är urdålig på att visa hur bra hans lilla affär är. Här hittar jag en hel liten, jättefin samling, av handgjorda snusdosor i näver. Hur kul som helst, och de kostar ingenting...
Lite dalahästar i grupp kanske, för några hundralappar...
...stöter ihop med Nina och Lars Grip. De är bröllopsfixare och planerar en mycket klassisk bal på trettondagsafton på Gränsö. Jag vet mer än jag kan skriva, men ni som gillar livets goda, gör allt för att hålla koll på Nina och Lars planer...
Ute på Gränsö lägger Peter Rais till och släpper av studenterna för balen på slottet...
På vägen upp blir det champagne - i ett fantastiskt väder. Solen lyser över vackra klänningar...
Och sen ska det studentminglas innan supén serveras.
Rätta till klänningar och hår så att det sitter som det ska, måste man också.
Det här är Dusko. Han är serbisk journalist och företagare. Han filmar Västervik för internationell press. Här filmar han mig. Jag tror att det säljer...
Uppe på våra soldäck ser jag att gästerna har både sol och skådespel. Det är en riktigt fin, och fullbokad lördag på Gränsö slott. Ikväll blir det vin och grillad picanha med ljummen färskpotatissallad...
Köper den här fina proggaffischen från 1967 på nätet medan jag grillar picanhan. Bara för att påminna mig om att tiden går. Men budskapet låter som det kunde gälla även idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar