lördag 6 februari 2010

Om Gränsö och lite annat

Gränsö är en fantastisk plats och ett slott vid Östersjön, det är lika nära till Riga som till Göteborg (nästan - och för en fågel).
Vi delar samma bräckvatten med många länder och människor, från samer i norr till sjözigenare utanför Hamburg. Jag är alltså medborgare i en region och lever "An der Ostesee". Samtidigt är jag västerviksbo, företagare, slottsherre och journalist. Vi behöver flera perspektiv på vem vi är, vad vi gör och var vi bor.
Min sambo Marta är från Brasilien, min dotter läser islam och modernitet, och min morfar var småbrukare i Trändanäs djupt inne i Småland och såg en "neger" första gången när han fyllt 60.
Själv blev jag företagare av en slump och utan vilja. Det var ungefär som när jag tvingades bli radiotelegrafist i lumpen. I 20 år efteråt hackade jag tänder i morsetakt. Man anpassar sig. Och det är intressant. Du hamnar i något, nästan vad som helst, och sen skulle resten bero på vilken drivkraft du har? Drivkraft plus morot.
Som företagare förvånar det mig ständigt hur vi går i flock. Företagare ska läsa managementlitteratur, helst "Good to great" och sånt.

Tips

Mitt bästa tips på "managementlitteratur" är Mikaels Timms bok om Ingemar Bergman. Prata om entreprenör. Läs om hur han gjorde för att förvandla en stendöd teater (Helsingborg) till utsåld succé på 14 dar. Där finns inspiration på riktigt att hämta. Och massor av tips. Det beror liksom på HUR vi läser.

Vi företagare ska nätverka och skapa tillväxt. Hurdå? Jag tror att tillväxt bara kan skapas av du och jag, om vi får verka i en nära omvärld som bekräftar oss (kommunikation), och om vi tillåts leva vår egen historia. Det är hur vi skapar detta tillåtande, synliggörande klimat som avgör vår närmaste samtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar