söndag 25 april 2010

Rock´n roll business

Skickliga nya företagare kommunikationsstyr allt oftare sina affärer och projekt istället för att jobba med tråkiga affärsplaner. Man målar upp bilder och "scenograferar" resultat och mål. Företagandet har blivit en kommunikationsprocess. Rock´n roll business är här.

Jag träffade en 16-årig entreprenör i Västervik i veckan som blonderat och klippt kalufsen i egen stil och dresserat en höna (!) för att få ihop ett visuellt och eget varumärke för att öka sin försäljning - affärerna går lysande och han ger redan mera träffar på Google än Slip Naxos, Västerviks äldsta företag.

Killen ser ut som en glad Villervalle i Söderhavet och alla vill klappa den snälla hönan. Vem kan säga nej till det? Få vet att killens plan är att ta över hela den svenska hönseribranschen.

Det har hänt något intressant i den riktigt unga generationen. Merparten tittar på Idol och gillar Amanda och Rhianna. Men vem kunde tro att Ingvar Kamprad skulle hamna som nummer tre på idollistan?

Entreprenören, kreatören, skaparen som började i en småländsk lada och sen erövrade världen påverkar nu en hel generation. Kamprad och entreprenörskap har blivit rock´n roll.

Däremot är inte regelverken det. 16-åringen som redan är en färdig säljare, och inte gör annat än att komponerar nya affärsidéer - riktigt bra sådana - får inte starta företag. Han är för ung för att få F-skattsedel, säger Skatteverket.

Samtidigt som entreprenörskap finns på schemat i varenda skola och staten uppmuntrar fler att starta eget säger Skatteverket nej. Det blir dubbla budskap till de alltfler som ägnar sig åt UF - Ung Företagsamhet. Givetvis är det bra att skydda unga från konsekvenserna av ett tidigt misslyckande - men det borde gå att avgöra från fall till fall.

Kanske är den den generationen som nu går ut skolan som kommer att lyfta entreprenörskap och företagande på allvar och på bred front i landet. Handelslinjerna på gymnasiet har nu bra lärare med praktisk erfarenhet av egna företag och framförallt fler motiverade elever. De tycker det är kul och de använder sin snabba kreativitet till att tänka ut nya affärsidéer.

Det var några sådana elever som kom på att McDonalds kunde lägga ut sina arbetsscheman på nätet och låta de anställda (oftast extraknäckande skolelever) själva boka upp sina arbetstider. De utvecklade ett eget program och McDonalds kunde spara in en tjänst på varenda restaurang runt om i landet.

1 kommentar:

  1. Ja... En häftig & osannolik tid vi lever i :-)

    Den första människan i världshistorien som tämjde elden... För så där 100,000 år sedan...
    Var garanterat en UNGE!

    SvaraRadera